Skip links

Modele patriotyzmu na Podkarpaciu

Modele patriotyzmu na Podkarpaciu

Towarzystwo Przyjaciół Dzieci Podkarpacki Oddział Regionalny w Rzeszowie jest partnerem Karpackiej Państwowej Uczelni w Krośnie w realizacji projektu: Modele patriotyzmu w perspektywie doświadczeń biograficznych 20, 40 i 60 latków na Podkarpaciu. 

Celem projektu jest scharakteryzowanie przejawów patriotyzmu występujących u trzech kolejnych pokoleń mieszkańców Podkarpacia oraz określenie modelów patriotyzmu typowych dla regionu. Realizacja tak określonego celu wiąże się z budowaniem i zacieśnianiem współpracy z podmiotami środowiskowymi – Urzędem Miasta Krosna, Towarzystwem Przyjaciół Dzieci – Oddział w Rzeszowie i w Krośnie, Uniwersytetem III Wieku. Wybór partnerów środowiskowych nie jest przypadkowy. Badaniami zostaną objęte grupy 20, 40 i 60-latków, a więc osoby, które najczęściej mają własne dzieci lub wnuki, posyłane do placówek oświatowych na terenie Podkarpacia. Placówki oświatowe są swoistego rodzaju centrum życia środowiskowego, co umożliwi sprawną organizację fazy realizacji badań, jak też sprzyjać będzie dalszym wspólnym działaniom na rzecz wypracowania wniosków dla praktyki pedagogicznej. Zaangażowanie partnerów środowiskowych umożliwi w perspektywie czasu wdrożenie wniosków do praktyki społeczno-pedagogicznej i upowszechnienie modelowych rozwiązań.

Rezultaty projektu ogniskują się zatem w dwóch zasadniczych obszarach. Po pierwsze, umożliwiają wyprowadzenie modelów patriotyzmu jako reprezentacji rzeczywistości, jej abstrakcyjnego przedstawienia, co pozwala uporządkować i uprościć spojrzenie osób na daną rzeczywistość poprzez odtworzenie jej podstawowych cech, wskazanie związków między tymi cechami. Określa zatem dziedzinę rzeczywistości za pomocą teoretycznych pojęć, ukazując funkcjonalne zależności pomiędzy nimi (Duraj – Nowakowa, 2010, s. 148-149). Pozwoli to na opracowanie wskazówek heurystycznych dla danego problemu w procesie wyjaśniania zjawisk i budowania teorii. W tym znaczeniu projekt przyczyni się do wzbogacenia wiedzy naukowej. Po drugie, umożliwi sformułowanie wskazówek dla praktyki społeczno-pedagogicznej pozwalających na kształtowanie postaw patriotycznych u dzieci i młodzieży w oparciu o rozwiązania modelowe. Wskazówki dla praktyki zostaną szeroko zaprezentowane w ramach spotkań w instytucjach partnerskich. W toku projektu zbudowana zostanie przestrzeń współpracy pomiędzy zaangażowanymi podmiotami  oparta na działaniach dośrodkowych, odśrodkowych i środowiskowo-rozszerzonych. Uzyskane wyniki badań zostaną opublikowane w czasopismach punktowanych z listy MEiN oraz udostępnione na stronie internetowej wnioskodawcy.

 

Return to top of page